NEEM CONTACT MET ONS OP VOOR EVENTUELE VRAGEN
MEEST GESTELDE VRAGEN
Bedenk goed waar je de elektrische fiets voor wilt gaan gebruiken. Wil je elke dag naar je werk fietsen? Wil je lange toertochten gaan maken? Gebruik je de fiets grotendeels voor korte ritjes naar de supermarkt of familie? Elke vorm van gebruik heeft andere eisen die je aan de fiets, en vooral de aandrijfmotor, zou moeten stellen. In het algemeen geldt dat je voor korte stukjes beter af bent met een fiets waarvan de accu een kleine actieradius (afstand met ondersteuning van de accu) heeft. Dit is vaak goedkoper, omdat de accu het duurste onderdeel van een elektrische fiets is en de fiets meestal lichter is dan een E-bike met een grote actieradius. Hetzelfde geldt andersom. Wil je vooral lange toertochten maken, zoek dan een model uit waarvan de actieradius juist groter is, zodat je gedurende de volledige tocht gebruik kunt maken van de trapondersteuning. Fiets je veel in heuvelachtig terrein? Let dan vooral op het vermogen van de motor van de elektrische fiets. Hoe hoger het vermogen, hoe beter de E-bike je kan ondersteunen wanneer je berg op rijdt.
De actieradius van een elektrische fiets is afhankelijk van de volgende omstandigheden:
Het trapondersteuningsniveau.(meer ondersteuning zorgt automatisch voor minder kilometers)
De windkracht
De bandenspanning
De snelheid
Het gewicht van de bestuurder
De ondergrond: glad asfalt of zandweg
Het rijgedrag
De leeftijd van de accu
Trapkrachtondersteuning
Hoe meer kracht jij op de pedalen uitoefent, hoe meer ondersteuning de elektrische fiets je zal geven. De kracht wordt gemeten door een sensor en deze zorgt ervoor dat de E-bike meer ondersteuning biedt wanneer je veel kracht uitoefent. In de praktijk komt dit erop neer dat de E-bike meer ondersteuning biedt wanneer je een viaduct of heuvel op rijdt. De druk op de pedalen neemt toe, en zo ook de ondersteuning. De motor van een E-bike geeft ondersteuning tot een snelheid van 25 km/h. Hierboven mag de motor geen ondersteuning meer bieden, aangezien de elektrische fiets dan volgens de wet zou vallen in de categorie bromfiets.
De accu kan bij een elektrische fiets op verschillende plaatsen gemonteerd zijn. De positie van de accu bepaalt voor een groot deel de balans van je fiets, aangezien de accu een zwaar onderdeel van je E-bike is.In bepaalde modellen (vaak de duurdere E-bikes) wordt de accu verwerkt in de kettingkast of in het frame. Deze fietsen wijken voor het oog niet veel af van een normale fiets. Een nadeel van de accu in het frame of de kettingkast zijn de hoge kosten bij een eventuele vervanging of reparatie. Dit komt door de unieke vorm van de accu.
Wanneer er geen stopcontact aanwezig is op de plek waar de E-bike gestalt wordt, dan is het verstandig om voor een model te kiezen waarvan je de accu kunt verwijderen. Hierdoor kun je de accu gewoon binnenshuis opladen en weer terug in de elektrische fiets plaatsen wanneer deze is opgeladen.
Het vermogen van de motor van de E-bike bepaalt hoeveel ondersteuning deze kan verzorgen. Wanneer je regelmatig bergop fietst of onderweg veel viaducten tegenkomt, is het handig om te kiezen voor een motor met een groter vermogen. Het vermogen van een motor wordt aangegeven in Newton-meter (Nm). Hoe meer Newton-meter, des te krachtiger de motor zal zijn. Een krachtige motor zorgt er wel voor dat er een grotere belasting van de accu plaatsvindt. Over het algemeen geldt, hoe zwaarder de motor, hoe korter de accu energie kan leveren om je elektrische fiets te ondersteunen.
De positie van de motor op de elektrische fiets is erg belangrijk, maar is vooral een kwestie van persoonlijke voorkeur en prijs. De positie van de motor bepaalt vaak ook de mogelijkheden wat betreft het versnellingssysteem. Op dit moment zijn er E-bikes te verkrijgen met motoren op de volgende posities:
-voorwiel
-achter wiel
-middenmotor
Een E-bike is, door de accu en motor, zwaarder dan een normale fiets. Dit is tijdens het fietsen geen probleem. Wel kan het een probleem zijn wanneer je de fiets naar binnen moet manoeuvreren en hierbij regelmatig de elektrische fiets aan de bagagedrager optilt om scherpere manoeuvres te kunnen maken. Denk hierbij aan een schuur of een smal gangetje of galerij. Wil je de fiets op de auto vervoeren, dan dien je vaak een aangepaste fietsdrager aan te schaffen. We gaan hier nu niet heel diep op in, maar het heeft te maken met de kogeldruk van de trekhaak en de traditionele fietsdragers. Er zijn vele varianten te verkrijgen waarmee het vervoeren van elektrische fietsen wel mogelijk is. Laat jezelf hierover goed informeren door een expert. Het gewicht van een elektrische fiets kan nogal verschillen tussen de diverse modellen. Wil je de fiets achterop je auto vervoeren, dan is het gewicht zeker een factor om mee te nemen in je aankoopbeslissing.
Elektrische fietsen zijn er in vele verschillende prijscategorieën. Bij BoHoBikes geloven we dat een goede elektrische fiets niet duur hoeft te zijn. Laat jezelf dus niet zozeer leiden door de prijs. Bepaal je budget en zoek dan ook enkel in je eigen prijscategorie. Het heeft geen zin om jezelf lekker te maken met het nieuwste van het nieuwste, wanneer je budget daarvoor niet toereikend is.